Desde 2016 tenho a felicidade de ser professora do MBA em Gestão de Museus, primeiro no Rio de Janeiro e agora também em São Paulo. Se no litoral minha disciplina é “Comunicação Digital em Museus“, na iniciativa paulista a proposta é discutir “Novas mídias para a comunicação estratégica“.
Nas duas capitais, o curso é direcionado “principalmente para gestores públicos e privados que integram equipes de museus e àqueles que almejam trabalhar em um museu e/ou com museus, advindos de campos formativos afins.”
São professores no MBA gente com larga experiência na área de museus, desde o planejamento de exposições, conservação, acessibilidade e documentação até a captação de recursos, governança, comunicação e marketing. Exemplos? Antonio Grassi, Daniela Alfonsí, Effie Voukaris, Marcelo Dantas, Marcelo Mattos Araújo, Maria Cristina Bruno, Marta Porto, Paulo Vicelli, Ricardo Levisky e Ricardo Piquet.
Nas minhas aulas, pretendo cada vez mais trabalhar com as turmas a parte teórica com exercícios de criatividade e muitas atividades práticas. Como sempre, tudo regado a anchas doses de exemplos inspiradores.
O MBA do Rio tem coordenação acadêmica de Katia de Marco e coordenação de conteúdo de Rosane Carvalho. Em São Paulo, a coordenação de conteúdo fica a cargo da Profa. Dra Maria Ignez Mantovani Franco.
Para saber mais:
Published by claudiaporto
Technical Advisor at the Secretary of International Affairs, Congress of Brazil
MuseumWeek's manager for Brazil
Teacher, MBA Museums and Inovation Management (São Paulo)
Museums consultant | collections (re)interpretation | social media strategies | international partnership
_____________________________
International work:
Consultant and producer, Transform Museums Programme, British Council (Brazil)
Consultant and producer, Exchange of Methods, Art Link and Collective Gallery (Scotland)
Arts & Exchange coordinator, British Council (Brazil)
_____________________________
Membership:
Proud member of the International ICOM Committee for Collecting (COMCOL)
Member of Strategic Plan Standing Committee, ICOM
Administrative advisor, ICOM Brazil
_____________________________
Innovative work:
Developed the first soft power project based on the Chamber of Deputies historical and arts collections (Brazil, 2022)
Created the first online museum timeline narrating the history of a city entirely based on GLAM's collections (Museu Histórico da Cidade do Rio de Janeiro, 2017)
Organised the first Wikipedia edit-a-thon for museums (Rio de Janeiro Municipality, 2015)
Brought the American initiative #DrinkingaboutMuseums and the British talk series #MuseumsShowoff (6 editions) to Brazil
Created the first Brazilian museum website (Museu da República, 1996)
I helped promoting Creative Commons in Brazil (from 2009 on) and I advocate for open access collections to this day.
_____________________________
Previous works (some of them):
Social Media Strategies teacher at the MBA Museum Management (Sao Paulo and Rio de Janeiro, Brazil)
Director, House Museum Marquesa de Santos (Rio de Janeiro)
Heritage consultant on public development, COC / Fiocruz - Oswaldo Cruz Foundation
Technical advisor, Museu da República (Rio de Janeiro)
Creative and Projects Content director at Calepino (1997-2014) and Mingau Produções (2014-2017)
_____________________________
Education:
Management and Preservation of Scientific Collections (Fiocruz, Brazil)
MBA in Business Management (UFRJ, Brazil)
Post-graduate degree in Conservation of Works of Art (Università Internazionale delI'Arte, Italy)
Degree in Museology (UNIRIO, Brazil)
_____________________________
As a volunteer:
Coordinated the voluntariat projetc for ICOM General Conference in Rio de Janeiro
Collaborate with Greenpeace
Lecture about the social role of museums and the power of collections
Collaborated with WWF
Animal protector
_____________________________
Hobbies:
Reading
Drawing
Kayak
Trekking
Horse riding
View more posts